środa, 18 marca 2015

BUTIK NA ASTOR PLACE - Stephanie Lehmann

Autor:  Stephanie Lehmann
Tytuł: BUTIK NA ASTOR PLACE
Liczba stron: 480
Wydawnictwo: Muza
Data wydania: 11.02.2015


Amanda Rosebloom jest właścicielką niewielkiego butiku z ubraniami vintage, z których każde ma swoją nietypową historię. Pewnego dnia do Amandy zgłasza się bardzo stara, bogata kobieta w celu sprzedaży swoich dawnych stroi. Wśród jej ubrań właścicielka butiku znajduje zaszyty w mufce dziennik. Nie zważając na konsekwencje i działając pod wpływem impulsu kobieta przywłaszcza sobie znaleziony dziennik. Dzięki niemu Amanda przenosi się do roku 1907 i poznaje historię Olive Westcott, młodą dziewczynę, która w czasach gdy rola kobiety ograniczała się do bycia żoną i matką, pragnie otrzymać posadę do tej pory zarezerwowaną jedynie dla mężczyzn. Niezamężna i bezdzietna Amanda zaczyna szukać czegoś więcej w życiu poza żonatym chłopakiem. Walczy z dokuczliwą, przewlekłą bezsennością i próbuje uratować swój sklepik. W tym celu odwiedza hipnotyzera i w tym samym czasie zaczyna czytać pamiętnik Olive. Gdy Amanda coraz bardziej zagłębia się w tę historię, uświadamia sobie swoją bardzo skomplikowaną sytuację życiową. Czy tak jak Olive zdobędzie się na odwagę, by zmienić coś w swoim życiu?

Butik na Astor Place to opowieść o dwóch, niezależnych kobietach, które wiele łączy i tak samo wiele dzieli. Amanda to nowoczesna kobieta, która idealizuje przeszłość, a Olive jest postacią  z przeszłości, dążącą do nowoczesności. Ich losy są ciekawie splecione, a przez całą powieść towarzyszy nam nutka tajemnicy. Główne bohaterki i zarazem narratorki "Butiku" są wykreowane bardzo intrygująco. Do końca nie wiemy jaki los je czeka i dlatego książkę czyta się w równym, interesującym tempie. Amanda jest bohaterką lubującą się w odkrywaniu przeszłości Nowego Jorku i swojej dzielnicy. Dzięki temu otrzymujemy bardzo ciekawą historyczną podróż przez to niezwykle klimatyczne miasto. Czytając czułam, że bardzo chciałabym kiedyś odwiedzić Nowy Jork. 

Z książki dowiemy się wiele na temat ubrań vintage, architektury Nowego Jorku oraz funkcjonowania domu towarowego z początku 1900 roku. Ostatni wątek był naprawdę bardzo ciekawy, gdyż kobiety nie korzystały wtedy z czegoś takiego jak kasy fiskalne. Jak więc przyjmowały i rozliczały gotówkę? Jeśli chcecie się tego dowiedzieć i poznać historię metalowych kapsuł koniecznie sięgnijcie po "Butik na Astor Place". Nie pożałujecie.

"Uznałam, że to nie w porządku, aby sami mężczyźni decydowali o tym, czy przyznać kobietom prawa wyborcze. Czy nasza przyszłość nie powinna być w naszych rekach?" - s.29
 Nad powyższym dylematem często zastanawia się Olive, ale niestety nie jest wspierana i rozumiana przez swoich rówieśników. Mężczyźni patrzą na nią jak na kosmitkę, kobiety natomiast stwierdzają, że dziewczyna niepotrzebnie się wywyższa i mądrzy. Po co pracować i się realizować jeśli można złapać bogatego męża i żyć dostatnio? Czasy na pewno się zmieniły i dzisiejsze pokolenie kobiet w większości już nie musi zastanawiać się nad wytłuszczonym cytatem. Wątek ten jednak wciąż w wielu krajach jest bardzo ważnym i aktualnym tematem. Nadal wiele kobiet znajduje się pod dyktaturą mężczyzn i minie pewnie kolejne 100 lat zanim się to zmieni. 


Książka Pani Lehmann to naprawdę kawał dobrej literatury obyczajowej. Pięknie, ciekawie napisanej i równie uroczo wydanej - okładka przyciąga wzrok i zapowiada udaną lekturę. Mam nadzieję, że skusicie się na odkrycie "Tajemnic Butiku na Astor Place". Naprawdę warto!

Moja ocena: 8/10



Recenzja bierze udział w wyzwaniach: "Czytam opasłe tomiska", "Stare, dobre czasy" i "Okładkowe Love".

68 komentarzy:

  1. Mi również książka się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę mam i zamierzam w wolnej chwili zabrać się za czytanie. Oby tylko przypadła mi do gustu równie mocno jak tobie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym czasem to różnie jest, ale Ty czytasz naprawdę oszałamiająco dużo:)))) Więc jeśli mówisz, że przeczytasz to wiem, że tak będzie:) Buźka:*

      Usuń
    2. Przeczytam, przeczytam, tylko nie wiem jeszcze kiedy :)

      Usuń
  3. Uwielbiam tę książkę, mimo iż na co dzień takich nie czytuję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja jestem zdziwiona, że opisy Nowego Jorku tak mnie porwały. Już sobie wyobraziłam jak krążę tymi uliczkami i zaglądam do różnych sklepów i restauracji;)

      Usuń
  4. Książki, w których jest ten powrót do przeszłości przyciągają mnie na odległość. Chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również ta przeszłość zawsze przyciągnie;)

      Usuń
  5. Nie sądziłam, że ta książka będzie aż tak dobra, ale mnie kupiłaś:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tematyka z pewnością ważna i wciąż na czasie, bo jak sama zauważyłaś, nie wszędzie kobiety są prawdziwie wolne, jednak jak i obyczajówki średnio się dogadujemy. Tak więc raczej podziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten tytuł wyłowiłam z zapowiedzi wydawnictwa i od tamtej pory mam wielką ochotę go przeczytać. Mam nadzieję, że w niedługim czasie mi się uda :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Niebawem zamierzam poznać ten tytuł, więc na pewno podziele się wrażeniami.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ech... nie myślałam, że będzie aż tak dobrze :) Muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  10. Kusi mnie ta książka, ale narazie się opieram;) Nie wiem tylko jak długo to potrwa;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że troszkę złamałam Twój opór:)

      Usuń
  11. Ja też bardzo chciałabym odwiedzić Nowy Jork i chętnie przeczytam książkę, która zachęci mnie do tego jeszcze bardziej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę wspaniały obraz tego miasta:) Obrazowy i interesujący:)

      Usuń
  12. O, a ja myślałam, że to taka zwykła historia. Teraz mi wstyd! ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Gdy tylko zobaczyłam tę książkę w zapowiedziach to czułam, że będzie godna uwagi. Za każdym razem, gdy czytam opinię o niej to mam na nią coraz większy apetyt :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama okładka przyciąga wzrok, na żywo jest jeszcze ładniejsza;)

      Usuń
  14. Jestem już po lekturze i trochę zabrakło mi samego klimatu butiku w tej książce. Ale ogólnie książka jest całkiem dobra.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze przyznam, że skupiłam się bardziej na historii Olive, a butik i Amandę zostawiłam na drugim miejscu :D

      Usuń
  15. Może i nie sięgam po podobną literaturę, ale dla takiej książki warto zrobić wyjątek ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Teraz jeszcze bardziej chcę tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Okładka rzeczywiście jest świetna, przyciąga uwagę i ładnie będzie wyglądała na półce. Mnie jednak średnio zainteresowała fabuła, ale to już wynika z moich upodobań do fantastyki i kryminałów ;) Z recenzji książka wydaje się spokojna, a ja jednak szukam czegoś bardziej porywającego ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że ja tu na blogu w opisie mam, że moje ulubione gatunki to też kryminał i fantastyka :D Jednak szczerze powiem, że od tamtego roku obyczajówka często u mnie gości i jestem zachwycona;)

      Usuń
  18. Brzmi ciekawie, okładka bardzo ładnie się prezentuje. Może to dobry pomysł na książkę z innego gatunku literackiego, niż ten co zazwyczaj czytam xd

    Zapraszam do siebie,
    http://to-read-or-not-to-read.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Ty lubisz chyba bardziej fantastykę? Ja też, ale warto dać szansę innym gatunkom:)

      Usuń
  19. Mam ostatnio ochotę na powieści obyczajowe, chociaż kiedyś od nich stroniłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam dokładnie tak samo:) A teraz trafiam na fantastyczne obyczajówki i tak się cieszę, że dałam im szansę:)

      Usuń
  20. Mam na półce i już się nie mogę doczekać, aż wezmę się do lektury ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Na pewno się skuszę na odkrycie tych tajemnic, ponieważ książka na mnie czeka. Nie wyobrażam sobie sklepu bez kas fiskalnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zobaczysz jakie kiedyś było inne rozwiązanie. Pierwszy raz o tym czytałam i w ogóle słyszałam :)

      Usuń
  22. Książka bardzo mi się podobała. Z wielką przyjemnością sięgnęłabym po inną książkę tej pisarki :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna książka, uwielbiałam przeskoki do czasów Olivie, życia jakie wiodła. Troszkę rozczarowało mnie zakończenie, ale Butik naprawdę warto przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Ja też uwielbiam czytać o życiu w dawnych czasach, więc takie przeskoki są rewelacyjne :)

      Usuń
  24. Faktycznie okładka przyciąga wzrok. Mam ogromną ochotę na tę książkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Brzmi bardzo interesująco :) Temat ubrań vintage - super! No i oczywiście ciekawi mnie co było zamiennikiem kasy fiskalnej ;)

    OdpowiedzUsuń
  26. Musisz mi wybaczyc, ale tego typu książki nigdy mi się nie podobały, więc nie widze sensu w tym, aby przeczytać powyższy tytuł.
    Osobiście zapraszam Cię do mnie na recenzje książki pt. "Dziennik" Anne Frank.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma tu co wybaczać, dzięki Bogu, że każdy ma inny gust, bo byłaby NUDA:)

      Usuń
  27. Przeszłość zawsze mnie pociągała, a do tego sfera ubrań, którą uwielbia chyba każda kobieta. Możliwe, że przeczytam, by poznać główne bohaterki. ;)

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  28. Wszyscy kuszą tą książką i dają jej dosyć wysokie noty, chętnie przekonam się czy i mnie przypadnie do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Ja jestem zadowolona, więc mam nadzieję, że Ty również będziesz :)

      Usuń
  29. Jesteś kolejną osobą , którą poleca tę książkę ,więc coś w niej musi być . Okładka też ciekawa . Szkoda,że chwilowo nie mam ochoty na czytanie takich książek .. ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. Moja mama wczoraj zaczęła i... skończyła ;) To znak, że bardzo jej się podobało. A mi ta pozycja kojarzy się z Vintage (czytałam niedawno), czyżby nastała moda na podobne książki? Niedługo mam zamiar się za nią wziąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również swojej mamie podrzucę, choć ona na razie czyta sagę o ludziach ze złotej góry to jej to troszkę zajmie;)

      Usuń
  31. nie czytałam - chociaż byłam skłonna się skusić na egzemplarz, ale się wstrzymałam ;) przypomina mi VINTAGE, który leży sobie grzecznie na półce i kusi okładką, to chyba w podobnym klimacie, też o starszych ubraniach z historią ;)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi naprawdę bardzo miło jeśli pozostawisz po sobie jakiś ślad :)
Staram się odpowiadać na wszystkie Wasze komentarze choćby taką oto uśmiechniętą buźką ";)", która oznacza, że dziękuję za komentarz i poświęcony czas ;)